Kon Red Bull de goede vorm in Spa doorzetten?

oktober 14, 2019 Uit Door Marnix

Op 30 augustus begon het tweede deel van het 2019 Formule 1 seizoen, de teams moesten 4 weken na de GP in Hongarije weer hun opwachting maken op het circuit van Spa Francorchamps in België. Spa is een uniek en legendarisch circuit, het is dan ook een favoriet voor veel coureurs en fans. De vraag vooraf was of dat Red Bull hun goede vorm na deze zomerstop vol konden houden, ze leken het gat met Mercedes bijna gedicht te hebben en met een verbeterde motor in de pijplijn hoopte ze dat ze het gat helemaal konden dichten.

Ferrari oppermachtig tijdens de vrije trainingen

Waar Ferrari er in Hongarije absoluut niet aan te pas kwam, was dit in Spa Francorchamps wel anders. Ferrari heeft met voorsprong de meest krachtigste motor, ze hebben dit jaar iets gevonden waarmee ze op rechte stukken meerdere tienden kunnen winnen tegenover hun concurrenten. Spa is een circuit die hun daarom ook op het lijf staat geschreven, dit bleek tijdens de vrije trainingen nog maar eens. De Ferrari coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc eindigde bij alle vrije trainingen op de bovenste twee plekken, waardoor ze gelijk favoriet waren voor de kwalificatie en misschien zelfs de race. Max Verstappen eindigde met zijn Red Bull op respectievelijk de 3e, 6e en 5e plaats tijdens de drie vrije trainingen, vaak op grote afstand op de Ferrari’s. De nieuwe Red Bull coureur Alexander Albon kon het met de nieuwe Spec 4 motor van Honda ook niet waarmaken, dit werd echter ook niet verwacht aangezien het de eerste keren was dat hij in de RB19 reed. Hoe Albon het gaat doen kan je volgen op gptoday.net.

Pole position een prooi voor Ferrari

Zoals verwacht werd de kwalificatie een prooi voor Ferrari, supertalent Charles Leclerc was tijdens alle kwalificatie sessies de snelste, iedere keer met teamgenoot Vettel achter hem op de tweede plek. Leclerc maakte vooral in Q3 veel indruk, hij verbeterde zijn Q2 tijd met 4 tienden, terwijl vettel juist twee tienden langzamer was dan zijn Q2 tijd. Hierdoor pakte Leclerc met 7 tienden voorsprong op Vettel pole Position, met 1,1 seconde voorsprong op Max Verstappen die vijfde werd.

Kon Ferrari ook de race winnen?

Velen hoopte dat Leclerc zijn pole position kon omzetten in zijn eerste F1 overwinning ooit, zeker nadat de overwinning tijdens de GP van Bahrein als sneeuw in de zon verdween. Max Verstappen had een redelijke race pace tijdens de vrije trainingen en hoopte vanaf P5 naar voren te kunnen rijden, echter ging het bij de start al mis. Verstappen had weer een slechte start en viel terug tot achter Kimi Räikkönen, hij probeerde gelijk kimi terug te pakken aan de binnenkant van bocht 1 en kwam in aanraking met de Fin, dat betekende het einde van zijn race. Albon, de nieuwe ploeggenoot van Verstappen die vooral in China veel indruk maakte  moest door de nieuwe motor starten op P17, uiteindelijk eindigde hij knap op de vijfde plaats. Leclerc pakte in België uiteindelijk zijn allereerste Formule 1 overwinning ooit, hij eindigde met maar 9 tienden voorsprong om Lewis Hamilton op de eerste plaats.